Triatlon
comments 2

Aero barele, ce facem si cum stam pe ele

Nota: nu am petrecut atat de mult timp discutand despre β€œpozitii” nici cand eram in liceu! Dar bicleta este ca o iubita capricioasa, trebuie sa experimentezi mult cu ea ca sa gasiti ce functioneaza pentru amandoi πŸ™‚

Personal am invatat sa ma dau pe bicicleta de contratimp anul trecut in februarie, asadar tocmai am aniversat un an petrecut in compania ghidonului cu aerobar-uri. Din acest punct de vedere poate ca sunt un pic diferita de restul lumii, pentru ca am invatat sa merg pe un ghidon de sosea abia DUPA ce am folosit ghidonul de TT (time trial). M-am gandit sa impartasesc cateva din experimente si invataturile mele din acest an, in ideea in care a venit vremea frumoasa, si poate vreti sa faceti si voi experimente cu bicicleta. A se citi: sa petreceti mult timp schimband pozitii dubioase, in urma carora o sa va doara spatele, fundul si posibil alte parti ale corpului. Totul in numele vitezei si al castigarii unui mic avantaj competitiv πŸ™‚

1. Ce sunt aero barurile

Daca deja ai o bicicleta probabil stii, daca nu, sigur te-ai uitat la filmulete cu competitiile de IronMan si ai vazut atletii cum stau aproape culcati peste bicicleta, cu mainile intinse in fata. Este o pozitie menita sa creasca aerodinamica, iar barele pe care stau cu mainile sunt de fapt faimoasele β€œaero baruri”.

In principiu exista doua feluri: biciclete de contra-timp sau triatlon, care vin direct cu un ghidon special care incorporeaza aero-bare, sau o extensie pe care o poti monta pe un ghidon obisnuit de sosea.

(c) feltbicycles.com Ghidonul TT de la bicicleta mea de contra timp

(c) feltbicycles.com
Ghidonul TT de la bicicleta mea de contra timp

(c) wiggle.com Aero baruri care se instaleaza pe un ghidon obisnuit

(c) wiggle.com
Aero baruri care se instaleaza pe un ghidon obisnuit

Aceasta a doua varianta este evident mult mai eficienta din punct de vedere a costului, si mai versatila pentru ca iti poti folosi bicicleta si cu si fara ele. Daca te gandesti sa te apuci la triatlon, sau esti la inceput cu explorarea distantelor, cred ca e o varianta mult mai simpla. Pe termen lung, in functie de obiectivele tale, s-ar putea sa aiba sens investitia intr-o bicicleta speciala de triatlon. Dar sa o luam incetul cu incetul πŸ™‚

2. Chiar ma ajuta?

Ok, raspunsul pe foarte scurt este DA. Mai pe lung, adevarul este ca depinde. Ce se intampla cand suntem pe bicicleta este ca tot efortul nostru nu merge doar in a pedala, si in a ne deplasa. De fapt, este estimat ca aproximativ 80% din efortul depus este dat de miscarea β€œimpotriva” masei de aer pe care o dislocam. Faptul ca ne punem pe aero bare reduce suprafata de contact cu aerul, rezultand intr-un coeficient de frecare mai mic. Nu ma pricep la tehnicalitati, asa ca nu o sa insist pe ele, am gasit studii care spuneau ca economisim pana in 50 de wati in pozitie aero, sau intre 40 secunde si cateva minute per 40km. Am google-uit subiect si nu pot sa spun ca m-am lamurit exact de cifre! Tot ce pot sa validez este ca din experienta personala, am observat ca atunci cand stau pe aero bare ma deplasez cu 1-2 km pe ora mai repede decat in pozitia normala, la exact acelasi efort.Β  Cu cat distanta e mai lunga, cu atat castigul este mai evident!

3. Ce trebuie sa stiu inainte sa ma dau prima data pe ele

Pai, senzatia de inceput este ca si cum toata viata ai mers in adidasi, si acum cineva te-a urcat pe tocuri de 10cm! Te misti greu, esti instabil(a), intepenesti, si tremuri din toate incheiturile! Pozitia in care stai este muuuuult mai instabila, si fiecare miscare usoara duce la o deviatie semnificativa a traiectoriei bicicletei. Am fost foarte speriata ca o sa ies in decor la primele 2-3 iesiri, vestea buna este ca te obisnuiesti cu β€œfinetea” necesara de a manevra bicicleta din pozitia β€œculcat”.

Words of wisdom (pe care eu nu le-am stiut, dar as fi vrut sa mi le fi spus cineva):

> Daca ai home trainer incearca prima data pe el, nu se compara cu senzatia de pe sosea, dar macar iti da o idee despre cum se simte sa stai pe ele

> Primele iesiri mergi pe drumuri cu trafic putin, fara denivelari si pe cat posibil plate (la deal nu te ajuta cu mare lucru). Poti gasi o bucla mica, si sa exersezi rotindu-te pe ea. Eu m-am invartit in jurul stadionului Lia Manoliu de am ametit, dar m-a ajutat foarte mult pentru momentul in care am iesit pe sosea.

> Propune-ti la inceput sa petreci doar cateva minute in pozitia aero, si alterneaza cu pozitia normala. Este normal sa te doara spatele un pic la inceput, dar daca persista inseamna ca pozitia ta nu este ok. Cel mai probabil trebuie sa faci ajustari la sa si/sau pozitia barelor. Investeste intr-un bike fit de calitate!

> Nu merge in pluton! Pericolul este sa il accidentezi pe cel din fata ta, si sa devii Vlad Tepes, doar ca β€œteapa” ta se va deplasa cu 30 km pe ora! Ouch!!

> La deal nu are sens sa te chinui stand pe ele. Sigur, cei mai versati poate castiga secunde pretioase, dar pentru noi, muritorii de rand, efortul pur si simplu nu merita.

4. Cat timp imi ia sa ma obisnuiesc

Revin aici la propria experienta: in primele 2-3 iesiri aveam senzatii de lesin de fiecare data cand ma puneam in pozitia aero. E si o chestie legata de control, practic nu mai tii mainile pe frane, iar maneta este departe de tine, si it takes some time getting used to.

Ideea este sa faci pasi mici, si sa nu incepi cu o pozitie foarte agresiva. Incetul cu incetul dupa ce te obisnuiesti poti face ajustari, de exemplu sa cobori barele mai jos, sau sa schimbi unghiul bratelor. Pe mine acum, dupa un an de zile, m-a apucat experimentarea cu pozitia β€œcalugarita”. Nu lingurita, deci nu e cu pervesitati! πŸ™‚ Este un unghi mai agresiv al bratelor, care nu se simte deloc comod in acest moment, desi ma β€œjoc” cu el de vreo 2 saptamani. Vom vedea daca la urmatorul half ironman decid sa merg cu barele asa, sau lasate in unghiul normal.

(c) raelert-brothers.com Pozitia "calugarita", de la insecta cu acelasi nume! Mainile sunt ridicate mai sus, putand face un unghi de 45 de grade

(c) raelert-brothers.com
Pozitia “calugarita”, de la insecta cu acelasi nume! Mainile sunt ridicate mai sus, putand face un unghi de 45 de grade

La cat mai multe β€œpozitii” fericite! πŸ˜€

2 Comments

  1. Pingback: Prima β€œfreza” pe sosea | Ioana Molnar

  2. Octavian says

    Buna ! Nu stii de unde imi pot cumpara ghidon de triatlon fara aero baruri ? Imi plac ghidoanele in acea forma, ca de contratimp, dar fara extensii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *