Lifestyle
Leave a comment

Aventuri tropicale la celalalt capat al pamantului

Intre toate lucrurile pe care am inceput sa le fac deja anul aceasta la job, la antrenamente, si pentru blog (stay tuned, vin in curand cu cateva proiecte noi), am si uitat ca am fost in vacanta! Daaaaa, o vacanta adevarata, adica din aia in care nu am mers la concursuri, ci am stat chill pe la plaja, am citit, am mancat si m-am plimbat. There WAS some sport, nu se putea chiar fara deloc, dar a fost usor, de intretinere πŸ˜€

Daca ai lua globul pamantesc si l-ai strapunge dintr-o parte in alta prin Romania, ai vedea ca partea cealalta iti iese undeva prin sudul Oceanului Pacific, in mijlocul nicaieriului. Ei, undeva mai sus si mai la stanga de acel punct am petrecut noi sarbatorile πŸ™‚Β Acel punct mic/din oceanul Pacific se numeste Vanuatu. Si din 2012 este casa surorii mele, adevarata globetrotterita a familiei. Are si un blog pe care scrie despre cum este viata ei intr-o tara tropicala, insulara, si foarte foarte diferita de a noastra, pe care vi-l recomand cu drag sa il explorati. S-a dus ca voluntar intr-o tarisoara mica din Pacific, si locuieste momentan in Port Vila, capitala Vanuatu, un orasel de 45 de mii de locuitori (insumand cam 20% din populatia tarii), iar in ultimii trei ani ne-am chinuit sa ajungem in zona ca sa o vizitam.

La ce fel de aventuri te poti astepta intr-o tarisoara ca Vanuatu:

1. Iti poate lua si 72 de ore ca sa ajungi acolo (atata am petrecut noi pe drum, cu biletele de avion cat mai low-cost). Adica 3 zile de boschetarit prin avioane, aeroporturi si diverse orase din lume. Am luat micul dejun in Bucuresti, un pranz in Marele Bazar din Istanbul, niste somnic aiurea prin aeroportul din Dubai, un alt pranz in Kuala Lumpur, ne-am trezit dimineata in Australia pentru o alergare, niste plaja si un brunch/dinner, ce naiba o mai fi fost la ora aia, si abia dupa toate astea am ajuns in Port Vila (home of my fabulous sister).

Un pit stop de 9 ore in Australia, timp pentru o alergare si zacut pe plaja :)

Un pit stop de 9 ore in Australia, timp pentru o alergare si zacut pe plaja πŸ™‚

2. Am descoperit locul meu preferat de snorkeling din toata lumea: Hideaway Island, unde pe langa recifurile cu pestisori colorati (si super prietenosi), se gaseste si singurul oficiu postal scufundat din lume! Si da, se pot trimite scrisori/vederi din el, sunt niste scafandri postasi care ridica corespondenta de 2 ori pe zi! #howcool

Oficiul postal printre pesti. Am lasat niste vederi :)

Oficiul postal printre pesti. Am lasat niste vederi πŸ™‚

Hello fishy-fishy

3. Cand vii de la minus grade si te duci la plus 30, cu umiditate mare, poate nu e bine sa alergi 15 km din prima. I diiieeeed!

Soare innebunitor, umiditate de sauna, 15km chinuiti!

4. Am zis ca o sa fac antrenamente de inot open water. Yes, yes, am β€žrupt” plaja de cat m-am antrenat. Exista si locuri prea frumoase pentru antrenament πŸ™‚

Loc bun de inot....

Loc bun de inot….

Alt loc bun de inot....

Alt loc bun de inot….

5. Se poate sa mananci prea multa mancare bio, organica si gustoasa? Da, se poate! You know what I got for Chrismat? Fat, I got FAT! πŸ™‚

Pentru ca in Vanuatu nu exista nici un ingrasamant, pesticid, sau substante chimice, toata agricultura este super organica. Au norocul de o clima foarte buna si de sol foarte fertil, asa ca totul creste aproape peste noapte. Si fructele si legumele sunt incredibil de gustoase, iar carnea de vacuta vanuateza este printre cele mai fragede din lume. Deh, daca toata ziua paste numai iarba organica si tropicala, cred ca si eu ca iese totul fraged. Iar fructele de mare sunt mai ieftine decat carnea de pui πŸ™‚ Deci ce am facut mereu? Am mancat, normal! Un pic de ici, un pic de colo, cate un mango din gradina lui sister, cate un peste sau un homar, si asa am strans niste sunci pe fund. Momentan imi tin de cald, dar in curand vor trebui sa isi gaseasca alta casa, pentru ca lucrez la eliminarea lor! *muhaha*

Asta e privelistea din casa lui sister. Isi culege mango, banane si rucola din gradina. Fara cuvinte...

6. Realizezi cat de consumerista si procesata este viata noastra, chiar daca ne place sa credem altfel. Viata in Vanuatu urmeaza niste ritmuri naturale, aproape primordiale. Oamenii se culca si se trezesc deodata cu gainile, de fapt cu soarele, se lumineaza la 5:30 si se intuneca la 6 seara. Pamantul si apa din jurul lor le ofera tot ce au nevoie ca sa supravietuiasca, si mancarea este prelucrata la minim (cel mult fiarta sau coapta). Gasesti foarte usor faina de cocos (e plin de cocotieri), dar destul de greu un iaurt (presupune procesare, si este o singura fabrica pe insula Efate). Exista extrem de putin gunoi, in mare parte pentru ca totul este utilizat la maxim si foarte putine lucruri sunt procesate. Cum am decampat noi in casa surorii mele, cum am umplut-o de gunoaie: ambalaje de plastic de la iaurturi, sticle de la bere, vin sau apa minerala, cutii de compot sau conserve, etc. Asta in conditiile in care noi credeam ca daca gatim totul in casa, suntem minimalisti. Doar ca local, majoritatea oamenilor beau apa direct la de la chiuveta (sau izvor), cumpara fructe, legume si carne de la piata, si totul este pregatit de la zero. Adica sosul de tomate pentru paste este facut acasa din rosii, nu din pasta de tomate cumparata de la supermaket, lol. Apropos, sunt 4 supermaketuri in toata capitala! #WakeUpCall

Piata din Port Vila, plina de bunatati proaspete

7. Cand iti dai seama ca vorbesti doar doua limbi. Engleza, franceza si bislama sunt cele trei limbi oficiale in Vanuatu. Primele doua le mai intelegem si noi, dar bislama este o alta poveste. Este o limba aparuta in anii 1800 pe plantatiile de trestie de zahar din Australia. Nativii din Vanuatu si alte zone din Pacific erau rapiti si dusi cu corabia pe plantatii, unde au fost obligati sa lucreze ca sclavi. Bislama a aparut din nevoia de comunicare intre oamenii provenind din diverse zone, dar care munceau impreuna pe plantatii, si stapanii plantatiilor. Are 95% cuvinte din engleza, insa structura gramaticala similara cu limbile locale. Cand supravietuitorii s-au intors acasa de pe plantatii, limba a inceput sa se dezvolte, ajutand nu doar la intelegerea cu negustorii albi, ci si ca populatia locala sa se inteleaga intre ei. Asta deoarece in Vanuatu exista in prezent 113 limbi (da, ati citit bine – 113!). Media este o limba cam la 2-2500 de locuitori, foarte diverse, si o limba comuna ii ajuta foarte mult sa se inteleaga intre ei. Pentru noi, bislama suna ca o engleza super pocita, si extrem de haioasa:

Mi wantem bia = me want beer = vreau o bere

Yu jes wekap = you just wake up = tocmai te-ai trezit

Mi save toktok langwis bislamaΒ = me savvy talk talk language bislama = stiu sa vorbesc bislama