Alergare
comment 1

De ce difera distanta maratonului de cea inregistrata pe ceasul tau

Ai terminat cursa de semi sau de maraton, si ceasul iti arata 22 de km, sau chiar….43km!My gosh, au masurat astia gresit traseul”, sau „ceasul meu e de cacao” sunt probabil gandurile care iti trec prin minte!

De ce kilometrii inregistrati pe ceas nu sunt aceeasi ca distanta oficiala.

Am patit-o si eu, intr-un moment mai delicat al „carierei” mele de alergatoare. Eram la al 2-lea semimaraton pe care il alergam, si mi se blocasera genunchii. Dar pentru ca aveam ambitii mari cu timpul pe care voiam sa il scot, alergam inca in disperare, in timp ce imi curgeau pe obraji lacrimi de durere. Asa ca imaginea-ti bucuria mea cand imi face telefonul „beeeep” si ma anunta ca sunt la km 20! One more, doar inca unul si am terminat calvarul, si trag, si alerg, mai schiopatez, mai plang un pic, dar de data asta si de bucurie ca se termina in curand! Cand mai aveam vreo 200m, ridic ochii sa vad finishul, si ma intampina frumos o borna pe margine, pe care scria „Km 20”. Era sa cad jos!!!! Cum pana mea abia acum am ajuns aici, eu credeam ca termin!!! M-am tarat inca un km si am terminat cu 1 minut peste obiectivul dorit. Ah, si am ramas intepenita, si mi-a luat 3 saptamani de fizioterapie ca sa imi repar picioarele….dar asta e alta poveste.

Revenind,  daca distanta pe care ai inregistrat-o la sfarsitul cursei este mai mare, hai sa facem un check pe cateva lucruri. Sunt trei posibilitati ca sa iti iasa o distanta diferita:

 

  • Daca folosesti o aplicatie de telefon, cel mai probabil problema vine de acolo, masuratorile lor au o acuratele mai mica.
  • Daca folosesti ceas cu GPS, in functie de brand si de model, de obicei are o acuratete mai buna. Trebuie insa sa ii dai drumul cand treci covorul de start, si sa il opresti exact cand treci covorul de finish. Nu inainte, nu dupa. Oricum, si aici acuratetea variaza in functie de nori, cladirile din jur, si concentratia de unitati de GPS, care evident ca este destul de mare la un concurs.
  • Daca nu e nici una din cauzele de mai sus, pot sa iti confirm ca traseul NU este mai lung, dar probabil tu chiar ai alergat mai mult. Cum se poate asa ceva? Pai mai simplu decat crezi. Traseul de la Bucuresti este certificat AIMS/IAAF, deci sanse sa fie gresita lungimea lui nu exista. Insa, cum se masoara de fapt lungimea unei curse? La un traseu certificat se masoara trasa ideala, adica cea mai scurta distanta posibila in concurs. Gandeste-te la curbe, la intoarceri, si pe unde ai alergat in ele. Sansele sunt ca aici sa nu fi alergat pe cea mai scurta varianta, si asa ai „adaugat” metri in plus la cursa ta. Iar metru cu metru se aduna, si in final iti vor da diferenta de distanta. Deci chiar ai alergat mai mult 😉

Astea fiind spuse, ce poti face data viitoare ca sa alergi cat mai putin:

  • Daca folosesti telefon/ceas, verifica pe parcurs daca distanta aratata corespunde cu cea de pe traseu. Vei gasi borne semnalizate in punctele importante, la 5km, 10 km, 15 km, si tot asa. Astfel poti sa iti ajustezi viteza si asteptarile pe parcurs, in functie de diferenta inregistrata.
  • Studiaza bine harta traseului inainte de cursa, mai ales daca iti doresti un personal best la concurs. Iti poti face o strategie de a alerga pe tangente, si sa urmezi pe cat posibil trasa ideala. Un articol bun despre cum sa faci asta gasesti la acest link.

Acum ma scuzati, dar trebuie sa ma duc sa masor cu un compas harta de la semimaratonul din primavara, ca sa ma pregatesc din timp! 😉

Mult spor(t),

Ioana Bomboana

 

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *