Nutritie
comments 21

Dieta low carb: doua luni fara zahar si fainoase

Dupa ce Alex a postat disperat pe facebook ca plange dupa dulciuri, m-a intrebat toata lumea de ce suntem la regim. Si ce fel de regim. Si cat am slabit. Si daca se poate trai cu sport si fara carbohidrati (se poate). Asa ca voila, va povestesc de unde a inceput toata nebunia, si ce am observat in cele doua luni in care am trait fara fainoase si fara zahar, the horror! :).

Totul a inceput in luna decembrie, cand Alex s-a reapucat de antrenamente dupa o luna de pauza. La mine au fost doua luni de pauza totala, legate si de faptul ca am avut niste probleme cu spatele. Supriza, supriza, ce am descoperit amandoi cand am reinceput treaba este ca… ne-am cam pufosit! Hmmmm….foarte funny, corpul meu, obisnuit cu minim 2 ore de miscare pe zi,  cerea sacul mai multa mancare, si a durat ceva timp pana mi s-a reglat si apetitul, timp in care au aterizat 3 kg extra pe fundul meu! Alex s-a ingrasat 5 kg, stranse minunat intr-un colacel in jurul burtii. Nu e mare lucru ca si cantitate, si am observat ca odata ce intram intr-un program regulat de antrenamente se duc si kilogramele in plus. Doar ca am preferat sa scapam de ele cat mai repede, fara a muri totusi de foame in timp ce ne reapucam de programul de antrenamente si de miscare.

Alex gras. Da, stiu, are alta definitie asupra cuvantului :))

Alex gras. Da, stiu, are alta definitie asupra cuvantului 🙂

S-a nimerit ca in perioada aceea eu tocmai citeam capitolul despre dieta slow-carb in cartea Four Hours Body a lui Tim Ferris (voi reveni si cu review de carte), si cand Alex m-a intrebat ce poate face ca sa slabeasca i-am propus sa tinem impreuna o luna regimul detaliat in carte. Gasiti detaliat un link despre ce inseamna acest regim aici.

Pe scurt, fara zahar (adica fara sucuri, zahar, miere, dulciuri, fructe – bye bye fructoza), fara cereale, nici macar integrale (paine, paste, pizza, orez, muesli, etc), fara lactate (exceptand branza slaba), fara bere sau spirtoase (dar ok la vin, yey 😀 ).

Ce este ok de mancat: oua, carne, verdeturi, pastai (fasole, mazare, linte, etc), legume (cu anumite restrictii, dar pentru ca noi voiam sa slabim un numar relativ mic de kg, am mancat de toate), seminte si nuci (din nou cu restrictii, din cauza ca sunt foarte calorice, dar noi ne-am cam indopat cu ele), avocado si rosii (amandoua sunt fructe, si sunt singurele acceptate).

Inca niste reguli:

  • in fiecare saptamana ai o zi de rasfat, in care poti sa mananci abolut orice
  • preferabil sa incepi ziua cu un mic dejun proteic,  la 30 minute dupa trezire
  • fara calorii “baute” – adica fara shake-uri, juice-uri, sucuri, etc.
(c) fastfitfat.com Regulile de baza ale regimului slow carb

(c) fastfitfat.com
Regulile de baza ale regimului slow carb

Cum au decurs cele doua luni in care am tinut eu regimul, si cam ce am observat (total empiric, din reactiile corpului meu):

  • Prima saptamana a fost horror! M-am chinuit cu reglarea cantitatilor, cu nevoia constanta de carbohidrati (eu care nu mananc dulciuri de felul meu), am exagerat cu carnea pana m-am lamurit cum sa fac proportiile cu legume astfel incat sa nu imi fie foame, ce mai, a fost un learning experience 🙂
  • Mi-am dat seama cat de multe cereale mananc de fapt – paine sau muesli la micul dejun, orez/paste la  pranz, focacia/pizza/paste la cina. Si ma mai intrebam de ce m-am pufosit!!!
  • Culmea este ca nu mi-au lipsit dulciurile in sine! In prima zi de rasfat, dupa o saptamana, am mancat intr-adevar o prajitura, dar motivul pentru care o asteptam cu nerabdare a fost sa ma infrupt dintr-o portie GIGANTICA de paste cu fructe de mare. Deliciu! 🙂
  • Mi s-a schimbat simtul gustului undeva la 10 zile dupa ce am renuntat la zahar. Dintr-o data am inceput sa ma intreb de ce mocovii si ardeii mi se par dulci. Iar in a doua saptamana cand am avut ziua mult asteptata zi de rasfat si mi-am luat o felie din tarta mea preferata mi s-a parut gretos de dulce, si foarte cleioasa si cu gust de faina. Si Alex mi-a confirmat ca i se par prea dulci eclerele cu ciocolata de la Paul (din care pana atunci manca cate 3 odata!)
  • Am inceput sa am o energie mult mai constanta de-a lungul zilei, fara caderi si stari de somnolenta, mai ales dupa masa de pranz. Din contra, undeva dupa prima saptamana am inceput sa ma trezesc mai usor dimineata, si sa fiu cu un nivel ridicat de energie si chef toata ziua. Si nu am mai avut probleme cu culcatul devreme, de obicei seara oricat de devreme ma bag in pat nu reusesc sa adorm mai devreme de 23:30
  • Mi-am dezvoltat un sentiment de ura fata de zahar, care apare ascuns aproape in orice aliment. Pentru ca am devenit mai atenta la etichete, l-am descoperit in tot felul de locuri la care nu ma asteptam: pasta de tomate, conservele de mazare, laptele de cocos/migdale/alune – chiar si cel bio, branza slaba, iaurtul, etc. Se mai si ascunde sub o serie de denumiri diferite: sirop de malt, sirop de porumb, melasa, sirop de orez brun, toate “ozele” – sucroza, dextrosa, etc.
  • Am inceput sa imi gatesc tot mai mult acasa, tocmai pentru ca mi s-a parut mai usor sa controlez ce intra in corpul meu, si sa nu dau peste inamici ascunsi in etichete. Dar asta necesita ceva mai multa planificare, de la liste de cumparaturi bine gandite, la timp dedicat gatitului, si la o diversitate de retete adaptate la categoria fara zahar si fainoase. Cel mai mult m-am inspirat din bucataria Paleo si gluten-free, si am acoperit cam toate felurile de mancare, inafara de paine. In continuare caut o reteta de paine fara grane care sa fie cat de cat comestibila. Experimentele facute de mine aici au fost complet esuate, desi au fost mancate in scarba la micul dejun, in disperare de cauza 🙂

Si acum ca am terminat regimul, ce urmeaza? Pai, pe de o parte ma bucur din nou de fructe, si de cafea indulcita dimineta, pe de alta parte imi este un pic dor de disciplina pe care am avut-o. Eu am tinut regimul 2 luni, iar Alex a abandonat experimentul dupa ce a slabit cele 5 kg, adica dupa 4 saptamani de cand a inceput. Mi se pare un stil de viata sustenabil, cu niste eforturi la planificarea meselor si timpul dedicat gatitului. Nu am simtit nevoia sa mananc o tona de carbohidrati o data ce am terminat dieta, si incerc in continuare sa limitez cantitatea de cereale la maxim o portie pe zi. Folosesc mult mai mult decat inainte pseudo cereale – quinoa, chia, amaranth – dar imi place sa fac chestii de baking, si se comporta foarte diferit fata de faina normala de grau. Experimentez in continuare, si sper ca intr-o zi sa gasesc si mixul potrivit pentru paine 🙂

xo xo,

Sugar Free Ioana

21 Comments

  1. Cafea ai mai baut? Si eu m-am pufosit dupa cele 3 luni de pauza,recuperare dupa operatie, si antrenamentele merg greeeeu.
    cafea neindulcita si fara lapte nu mai e cafea 🙁

    • Da, am baut cafea, MOR daca imi scoti cafeaua 🙂 Eu m-am tot chinuit sa gasesc un indulcitor care sa aibe cat de cat gust ok, si am descoperit o chestie numita eritritol. E aproape la fel ca zaharul la gust, si se foloseste si in cantitate similara (eg – 1lg zahar = 1 de er).

    • Mihai says

      La asta ma gabdeam si eu, cafeaua fara zahar nu e cafea. Timp de trei zile am uitat sa-mi car pliculetele de zahar la birou fiind nevoit sa o beau neindulcita. Dupa ~o saptamana am renuntat la zaharul in cafea/ceai iar dupa 4 luni nu pot decat sa ma bucur de alegerea facuta.

      Am renuntat la zahar/cioco/prajituri dar mananc mai multe mere/seminte/curmale/nuci

  2. doina says

    Si tu cat ai slabit in astea 2 luni?
    Eu nu sunt fan zahar in cafea, dar poti incerca green sugar, iar laptele il poti inlocui cu lapte vegetal homemade..migdale, de exemplu: 1 masura de migdale lasate 24h in apa si tinute in frigider, iar dupa le scurgi de apa in care au stat, le pui in blender si adaugi 2 masuri (aceeasi ca si pentru migdale) de apa. Blenduiesti si strecori si gata…Daca il vrei dulce poti adauga 2-3 curmale in blender.

    • Doina, eu am slabit doar 3 kg, dar nici nu mi-am propus mai mult, asta era tot ce aveam extra. Alex (husband) a slabit 5kg in 4 saptamani, si amandoi am mancat in perioada asta mai mult decat de obicei. De altfel asta este ceea ce mi-ai si placut, ca nu m-am simtit niciodata infometata, ci din contra.
      Mersi de ideea cu curmalele in lapte. Am inceput sa fac lapte de cocos acasa (la migdale inca nu am ajuns), si am sa testez si ce gust are cu curmale. Cred ca asa as putea elimina de fapt zaharul, si tintesc doua dintr-o lovitura – sugar & milk 🙂

  3. Oana T says

    Dar daca ai stilul asta de dieta si nu prea faci sport doar alergi dupa prichindeii din dotare, te ingrasi?
    Ce zice nenea ala in carte?

    • Pai nenea zice ca slabesti doar cu dieta, chiar si fara sport. Iar tu cu alergatul dupa prichindei cred ca faci o gramada de miscare si de aerobic 🙂 Deci e de bine!

  4. marius says

    Ce sa spun, alex al tau nu poate manca decat de la Paul eclere, cat snobism!!

  5. Si eu am inceput de cateva luni sa impun cate o mica regula alimentara saptamanal, nu am probleme cu greutatea dar ma simt lipsit de energie si produsele ce contin cofeina nu mi se par potrivite ca solutii zilnice. Am inceput prin renuntarea la zahar din cafea(sper sa ajung sa renunt repede si la ea), in ceai, fara produse bogate in zahar. Va felicit pentru abordarea directa si cred ca ce este de subliniat in articol: “in fiecare saptamana ai o zi de rasfat, in care poti sa mananci abolut orice”, pentru ca fara sa stim ca avem un mic moment de evadare ne este mai greu sa o facem pe o perioada indelungata.

    • Felicitari pentru decizie! Pentru noi a fost un mare castig energia constanta si concentrarea pe care am avut-o dupa ce am renuntat la zahar. Acum am trecut la un stil de viata mai permisiv, in sensul ca mancam de toate, dar cu moderatie. De exemplu eu beau o cafea pe zi, si pun si zahar in ea. Dar am grija sa mananc cat mai neprocesat, si aleg carbohidrati complecsi in rest 🙂

      Mult succes in continuare!

  6. Madalina says

    Hei! Eu am inceput pe 3 ianuarie sa imi calculez carbohidratii (maxim 25/zi) si dupa 10 zile am slabit 6-7kg. Am de unde sa le dau jos si probabil asta este motivul pentru care le dau usor. Succes celor care il tin! Multa putere si ambitie!

  7. Asta e o varianta foarte interesanta de low-carb. Eu o tin din cand in cand pe cea care exclude si leguminoasele si tine aportul de carbohidrati sub 20g/zi. Dar trebuie sa recunosc ca e destul de dificil de mentinut pe o perioada mai lunga.
    Referitor la paine, iti recomand Painea Oopsie. E delicioasa, nu are gluten si doar foarte putini carbohidrati. Banuiesc ca in Romania inca nu e disponibila cartea, nu-i asa?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *