Nutritie
comment 1

Suplimente pentru sportivi sezonul de iarna

Desi in ultimele doua luni am “abuzat” de metabolismul meu, de cateva zile am trecut din nou la programul sportiv – sezonul toamna-iarna (mai mult iarna :)). Anul trecut m-am cam chinuit cu motivatia si cu antrenamentele in perioada iernii, si cel mai nepacut momentul in care am iesit din iarna cu cateva accidentari. Asa ca pentru anul acesta, pe langa un program mai coerent de antrenament, mi-am notat cateva suplimente care m-au ajutat in trecut si care sper sa ma ajute sa trec peste iarna cu mult voie-buna si spor la antrenamente. Mai jos sunt “ingredientele” din care mai voi infrupta in urmatoarele luni:

  • Protector pentru articulatii.  Se spune ca un sezon bun de vara este rezultatul muncii depuse inca din iarna. Am doua competii majore la care ma gandesc in acest moment pentru sezonul 2014 (le voi dezvalui dupa ce stabilesc toate detaliile), si ca sa pot avea rezultate bune la ele trebuie sa ma reobisnuiesc cu orele de efort si sa ma concentrez pe antrenamente de volum in urmatoarea perioada. Pentru ca ma gandesc in continuare sa concurez pe distanta de Half Ironman, acest volum va insemna si antrenamente de 100 km pe bicicleta, si alergari de 18-20 de km. Am observat ca din cauza frigului articulatiile mele cam “cloncane” uneori, si protesteaza la eforturi indelungate, asa ca trei luni de iarna iau un supliment special pentru articulatii. Am experiementat mai multe branduri de-a lungul timpului, si in ultimul an m-am oprit la Flexit de la Nutrend (pe baza de colagen), dar in trecut m-am inteles foarte bine si cu Animal Flex (un mix mai complex de vitamine, minerale si alte bunatati)
  • Vitamina D. Aceasta doua cuvinte imi provocau greata cand eram copil, evocand viziuni apocaliptice despre uleiul de peste! Am si acum in minte cateva imagini cu bunica prietenei mele din copilarie, care o urmarea pe amica mea cu o lingurita din hidosul si puturosul ulei. Caaaahh! Asa ca m-am tinut multa vreme departe de aceasta vitamina, pana in 2010, in expeditia mea din Alaska. Localnicii de acolo mi-au povestit cum cele 6 luni de iarna (cu soare minim) ii afecteaza in termeni de letargie si chiar depresie. Ei se “tratau” pe timpul iernii cu doze mari de vitamina D, care ii ajuta sa stea activi si sa isi desfasoare activitatea in mod normal, chiar daca aveau doar 2 ore de lumina pe zi. De atunci am inceput sa iau si eu in perioadele de iarna, vara nefiind necesara deoarece se sinteaza in organism prin expunerea la soare. Un articol interesant despre impactul pe care vitamina D il are asupra performantei sportive il puteti citi aici.
  • ZMA. Este unul dintre suplimentele care mi-au fost recomandate la un magazin, si pe care initial l-am categorisit la “chestii pe care le iau baietii aia musculosi de la sala”. Ulterior insa am facut un mic research online, si am aflat ca inventatorul lui este Victor Conte, un nene care acum lucreaza cu WADA pe programele anti-doping, dar care a petrecut niste timp in puscarie pentru administrare de steroizi. A fost cel care a orchestrat toata schema de dopaj pentru Marion Jones, inventand un steroid numit TGH, care la vremea aceea nu putea fi detectat de testele anti-doping. Asa ca m-am gandit ca daca cineva dezvolta produse care chiar functioneaza, este nenea acesta 🙂 Din fericire ZMA nu are nimic in comun cu povestea de mai sus, este total legal, contine zinc, magneziu si vitamina B6, si ajuta la recuperare si la calitatea somnului. Eu il iau in timpul iernii pentru ca ma ajuta sa pastrez un program mai regulat de somn. Fiind atat de intuneric, uneori am tendinda sa stau pana noaptea tarziu, si apoi ma trezesc mult mai greu si mai obosita.

Acum “inarmata” fiind cu toate acestea, nu imi mai ramane decat sa ma tin de o dieta sanatoasa si de programul de atrenamente. Iar voi, daca vreti sa incepeti sa luati suplimente, nu uitati ca inainte sa consutati un doctor. Happy triathloning! 🙂

Les pupici,

Ioana Banana

1 Comment

  1. Radu says

    Imi poti spune ce suplimente ar trebui sa iau in perioada vara-primavara am 16 ani si fac atletism dar pariticip si la diverse alergari si duatloane

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *